tisdag 12 oktober 2010

BVC

Jag har en fråga till er.
Jag undrar hur ni ser på BVC, Barnavårdcentralen?
Vad tycker ni man ska gå igenom när man är dit med en bebis?
Längd, vikt och huvudmått är ju självklart. Men något mer?

Det är så här, jag har nu erfarenhet av tre helt olika bvc-sköterskor. Och jag är sååå kluven varje gång jag åker därifrån för jag vet inte om jag frågat om det jag borde. Eller om det är hon som ska fråga mig??

Jag vill inte att detta inlägg ska missuppfattas. Sköterskorna gör sitt jobb och är trevliga.
Jag skulle bara vilja veta hur det går till när just du är på bvc med ditt barn. Eller hur det gick till när ditt barn var litet?
Hoppas på många svar!!!

5 kommentarer:

  1. När jag är på BVC vill jag bli informerad (!), uppdaterad o. påmind om barnsjukdomar/utveckling o.s.v som kommer i vardagen. Jag vill få bekräftelse o. feed back på mina frågor. Har jag inga frågor, känner jag mig tyst för dagen, så hoppas jag att BVC sköterskan fyller ut tiden... Jag har oxå mött olika BVC sköterskor, och upplevt olika bemötanden. Bästa BVC tiden har jag o. Lillebror haft med E (som tyvärr har slutat).

    SvaraRadera
  2. Hej kompis! Jag har inte så lång erfarenhet av BVC men den lilla jag har säger att det är högst beroende på vilken person man får. De flesta verkar mycket gulliga och vänliga men jag tror att man måste fråga det man vill veta. För det mesta mäter och väger vi och pratar en liten stund och då är det jag som styr vad vi ska prata om. Sen går jag på "föräldragrupp" och då får vi främst information men kan så klart även fråga. De grupperna är ca en gång per månad.
    Kram till dig Marie från Malin

    SvaraRadera
  3. jag kommer ofta ut från BVC och allt har gått så bra... men de slår mej oftast har jag inga frågor eller har dom inga frågor till mej... Om jag har någon fråga som då hanslar om att barnen är sjuka som som utslag eller förkylda. Då hänvisas jag till vårdcentralen för att BVC tar bara hnd om friska barn fick jag till svar förra gången jag var där. Så jag känner att jag helt har tappat förtroendet för dom... Och visst så beror det på vem man får oxå.. Nu har vi haft en massa olika sköterskor som alla säger olika...
    Oj, oj vilket snurrigt svar du fick och jag vet inte o du blir klokare av det? Men jag menar iallafall att jag nästan frågar andra än BVC om jag har några "problem"...
    Kram k

    SvaraRadera
  4. Matilda, precis så som du skriver VILL jag också ha det! Men känns mer som att det jag upplever just nu är som Karro skriver...tungt!
    Jag har också haft E, varav min förtvivlan nu när allt är sååå annorlunda! Därför är det kanske som min käre Malin säger, det ligger nog mer i mina händer. JAG måste styra vad vi ska prata om...
    ...och jag är rädd för att det inte blir något, just därför...!
    Känns som att jag bara babblar nu men jag försöker bearbeta det jag grubblar över...

    SvaraRadera
  5. Kan ju också vara så att tidigare personal även har gjort sånt som egentligen inte en Bvc-sköterska borde, klivit över gränsen för sina egentliga arbetsuppgifter...eftersom fler märken förändring nu sedan personalen blivit bytt. Jag vet faktiskt inte vad man kan förvänta/kräva av Bvc och vad de har för roll, men doktorer är de ju inte.. Någon som vet mer om Bvcs "uppdrag"?

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥