måndag 15 november 2010

Marie ♥ Lergrytan = SANT =)

JAG ÄLSKAR MIN LERGRYTA!
Smidigare sätt att få GOOOOD mat får man leta efter...
Till en början lånade jag mammas lergryta eftersom jag inte hade någon egen.
Men sen fick jag min alldeles egna i present av mamma för några år sedan och jag kan säga att den är VÄL använd. Till både kycklingfilé, fläskfilé och som här ytterfilé.

Så nu tänkte jag dela med mig av denna enkla rätt. =)
Ta fram lergrytan och lägg den i blöt. Ungefär 10-15 minuter. Eller så lång tid som det tar att ställa iordning ingredienserna.
Ytterfilé(för det var "extrapris" förra veckan), paprika, lök, morötter, soya, tomatpuré och 2 tärningar köttbuljong ekologisk(fri från alla dessa nummer å kemikalier ;-)) var vad som fanns hemma denna gång. För just så är det, man kan nästan stoppa i vad som helst och det blir supergott!

Så här ser det ut innan jag stoppar in den. Bara att lägga i filén och skära i grönsakerna. Smula över buljongtärningarna och tillsätt 5-6 dl vatten.

Sedan bara in i kall ugn och sätt på ca 220 grader. I ca 1 tim och 20 min hade jag inne den idag. Var nämligen och hämtade på dagis undertiden den stod i ugnen. Så det blir lite olika tider ibland är den inne i 1 och ½ till 2 tim. också... Egentligen ska man väl göra efter innertemp på köttet men jag orkar inte ta fram termometern...och jag översteker/kokar nästan allt kött men gott blir det...=)
Sen tar jag upp köttet och låter det ligga när jag silar av grönsakerna.
Då får man en god buljong att göra sås av om man vill.

Sedan skär jag upp det underbart möra köttet och lägger grönsakerna bredvid. =)
Så här mycket fettsnålt!

MUMS! Med den goda såsen gjord av buljongen och hemma-gjorda klyftpotatis till!!
Så du som inte äger en lergryta: -Önska dig en i julklapp!! =)
Har du en långt in i skåpet därhemma: -Ta fram den och börja använd den för sjutton!!! =)



7 kommentarer:

  1. Tack för lite inspiration!
    Gillar också lergryta, men har inte använt på många år. Sist jag såg min låg den i mammas utekällare...full i mögel...så det blir att inhandla en ny först :)

    SvaraRadera
  2. Jag har en men har ALDRÌG använt den. Fick den ör så där 8 år sedan... Men nu blev jag mycket inprerad och ska laga i den!!
    Stor kram K

    SvaraRadera
  3. Håller med, den är fantastisk. gott med lammkött och lever i den också, moster K

    SvaraRadera
  4. Lergrytan är super. Jag brukar dock inte ha vatten i från början. Det fungerar super ändå.

    SvaraRadera
  5. Underbart inlägg! Och gott ser det ut!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Min lergryta har Johan fått. Han lagar mycke gott i den. Bl annat kyckling, som blir fantastiskt saftigt och gott. Och så kan man ju göra så god sås av skyn. Jag ska nog köpa mig en egen sån igen. Tack för denna inspiration.
    Kram från moster H!

    SvaraRadera
  7. mumsigt! jag har en gjutjärnsgryta som jag använder till det mesta. :)

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥