tisdag 1 maj 2012

Kycklingpaj med vitkål!

Detta recept hittade jag hos Matplatsen och vi testade det igår kväll. Smaskens!


Kycklingpaj med vitkål:

1 grillad kyckling
1 gul lök
3 dl skuren vitkål
1 tsk salt
1 påse taco-kryddmix
1 liten burk créme fraiche
1 dl grädde
1 smör/olja att fräsa lök och vitkål i
150 gram riven gratängost
Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g margarin
2-3 msk kallt vatten
Arbeta ihop degen och ställ den svalt en stund. Skär lök och vitkål i centimeterstora bitar och fräs tills det mjuknar. Tillsätt den i små bitar delade kycklingen, kryddor, créme fraiche och grädde. Rör om och låt puttra en stund.
Tryck ut pajdegen i formen (ca 25 cm i diameter) och förgrädda ca 10 min, 200 C. Häll i kycklingröran och strö över osten. Grädda i 225 grader i ca 25 min. Servera med en god sallad till.

Jag gillar skarpt matbloggen Matplatsen behöver all mat-inspiration jag kan få!!


Annars har vi spenderat dagen utomhus såklart som alla andra skulle jag tippa....


Ellen har haft full uppmärksamhet av mamma och mormor hela dagen. För killarna jobbade. Magnus hade sin "söndags-tur" och Axel fick äntligen följa igen. Dom åker runt hos postombud och tömmer vissa lådor, upp till sälen och sedan siljan runt, så det är en skaplig tur de gör. Och Axel gillar ju att spela DS så det är väl därför han gillar så att vara med kan jag tänka mig... Men idag när de kom hem var det inga glada miner direkt...de hade tappat bort Axels Nintendo 3DS...Var? Inte en aning för han hade haft Magnus iphone och spelat på istället så de visste inte ens när de sett DS sist. Bara för mig att sätta mig och ringa runt till alla postombud de varit till och fråga om de sett något spel?
Ingen framgång någonstans så jag insisterade på att få följa med ner till posten och kolla i bilen igen.
Så vi kollade i bilen på varsin sida. Och Magnus hittade det under förarsätet...
Tack och lov!!! Sen kan ju inte jag låta bli att säga att de hade kunnat leta bättre från början.........

2 kommentarer:

  1. Jag har en gammal kollega (som jag saknar varje dag) som sa så här -även solen har fläckar då vi hade gjort något. Så med andra ord Bäcke-grabbarna är helt okej.De var säkert trötta efter arbetsdagen.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker oxå det är en bra och inspirerande blogg. :)

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥