söndag 16 december 2012

Pepparkakshus!

Innan vi går in på årets bygge så tänkte jag visa tidigare års byggen...
Det första riktiga måste varit år 2008 när jag frågade Axel om vi skulle göra ett pepparkakshus och han svarade -JA!! Eller kanske en riddarborg?!
Mamman blev ju då lite fundersam men visst skulle vi fixa en borg om han ville det...


Jag gör alltid delarna på kvällen och monterar när barnen sover.
Det räcker om de får "pynta" husen...
Så här blev då riddarborgen...

 
En väldigt simpel borg om man jämför med året efter...
Julen 2009, en mammaledig jul för min del eftersom Ellen bara var 2 månader.
Min kreativitet flödade och Axel var eld och lågor över sin pepparkaksborg...


 
Julen 2010, ännu en mammaledig jul, mitt i ut byggnationen av huset önskade Axel att årets pepparkakshus skulle bli ett slott, ett riddarslott!
Ja happ, tänkte jag och ritade, skissade, kavlade och bakade...




 
Nöjda barn och en nöjd mamma! ♥
 
Julen 2011, nytt jobb för mig och MASSOR av olika huvudbry, så innan Axel hann säga något köpte jag två färdiga hus. Ett varsitt att dekorera. Ellen gjorde det med omsorg...
 
 
Axel tyckte det var skit tråkigt och slängde till slut på några godisar på sitt tak. Medans han fick mig att lova att han fick bestämma något till nästa år...
 
Det var ju då alltså i år.
Julen 2012, mer än heltidsjobbande mamma som tänker att det går bara man vill!
Livet handlar om PRIORITERINGAR!
-Hur ska pepparkakshuset se ut i år då? frågar jag när vi äter middag en dag.
-Hmmm, jag vet inte...kan man inte göra många hus...? Som ett område liksom? Eller en stad, med vägar av godis och ett staket runt liksom...
 Okej, fantasin är det inget fel på när det gäller den pojken, han vet hur det ska se ut och försöker förklara för mig, ingående.
Jag gjorde som jag brukar, skissade, ritade, kavlade, bakade och monterade om vartannat...
Sedan pyntade vi tillsammans...

 
Det blev en liten by...eller något...typ...
 
Med en kyrka såklart...

 
Ett höghus...kanske kommunhuset...

 
Små hus på rad med älgar, varg och björn runt husen...

 
En väg med en(!) bil...

 
Omringade av granar i choklad...

 
Lyckliga barn som åt mest av godiset när vi skulle pynta så jag tror jag pyntat mest i år faktiskt...

 

12 kommentarer:

  1. Men Herre Jösses vilket konstverk! Djupt imponerad! GOD Jul till er//M

    SvaraRadera
  2. Ååååh! Vilka byggen! Fast bäst av allt är ju dom gofisigaste barnen på alla bilderna!

    SvaraRadera
  3. Men Marie så duktiga ni är o så fint det blev.Roligt att se så hur Axel har växt o så lillstumpan när hon satt i barnstolen,så söt!!! Kramar Cina

    SvaraRadera
  4. Alltså, jag är sjukt impad!! Så jäkla bra gjort!!! Lyckliga äro dina barn!
    JULEKRAMAR!

    SvaraRadera
  5. Men alltså....JAG FINNER INTE ORD!!! HUUUUUUR i hela friden är det möjligt?
    Vilken mamma! Vilken kvinna!
    Jag är GRYMT impad!
    Skitläckert juh!!
    Många julekramar till dig och din fina familj.
    /// F

    SvaraRadera
  6. Du är inte riktigt klok...! Jisses!
    Jätteduktig!
    Lika spännande varje år att få se vad du fått till :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Men herregud och jisses och allt möjligt. Hur är du funtad?
    Så fiiiint. Ett konstverk. Kram till er alla från moster H. I löööövvv!

    SvaraRadera
  8. Helt fantastiska pepparkakshus, vilket jobb du lägger ner. Verkligen imponerande. God Jul på er.

    SvaraRadera
  9. Tänk Marie att du kan göra så fina hus och så fina barn : ))

    SvaraRadera
  10. Djupt imponerad
    Djupt frustrerad
    Hur bär du dig åt?
    Kan jag få gå en kurs hos dig?
    Spara dina mallar så vill jag kopiera dem
    Måste ge mig tillbaka till pepparkaksbakander....
    Alltså, jisses va duktig du är !!

    SvaraRadera
  11. Shit vad fint!!! Grymt impad =)

    God Jul till er och stoora kramen <3

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastisk resa i pepparkaksvärlden! Å sicken liten A på första bilden *flash backs till jobbet*
    Seriöst - dina pepparkaksbilder hör hemma i en bok! även de köpta husen som en balans för alla som jag, dvs okreativa opyssliga människor som inte kan hantera mer än färdiga hus =)
    Fina bilder! Riktigt kul att se!
    God Jul fina du

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥