tisdag 23 april 2013

Egypten!

Har ju lovat en resumé av resan till Egypten, så håll i er här kommer den! :-)

Jag och min kompis Linda bokade resan mitt i kalla vintern. Vart vi skulle spelade ingen större roll bara det var varmt och soligt. Tror att jag tack vare det överlevde även denna vinter, hade ju något att se fram emot. När jag såg fram mot resan som mest, blev det ju väldigt oroligt i Kairo.....Mamma var helt övertygad om att det skulle komma hem 5 kameler istället för mig...(hm, 5 st bara...ett dussin kameler minst kunde de säkert fått för mig!;-)) Jag var inte orolig, de ställer ju in resorna om det är oroligt dit man ska, tänkte jag. Vi flög ju direkt till Hurghada så det var inga problem.
En riktig sol-semester blev det. :-)

När vi klev av planet slog värmen mot oss som en vägg, helt underbart, precis som det ska vara!
Älskar den känslan, just precis då, när man kliver av planet och solen gassar på ens vinterbleka ansikte och man kippar efter andan!
Efter alla visitationer och pass-kontroller med visum osv för att ta oss in i landet, klev vi på transferbussen som skulle ta oss till hotellet.
När vi rullade ut från flygplatsen kunde jag inte tro mina ögon, alltså...det var verkligen bara sand sand sand vart man än tittade!


Jösses! Mitt i öknen liksom!!!
Med vägskyltar som såg ut så här:


Vilken tur att vi inte behövde köra själva... ;-)

Framme på hotellet blev vi varse om att det faktiskt var ett riktigt STORT hotell, precis som det stod i beskrivningen. Med 13 restauranger och barer och poolområden överallt kan man lätt gå vilse första dagen... TUR att Linda hade med mig som styrde upp kartläsningen, för med kartan upp och ner hittar man inte så lätt...(hon måste vara världs-sämst på kartläsning!;-)) Sen att vi inte hittade restaurangen som vi kollat ut på kartan ändå...ja de va en annan femma de... :-)

När vi gick förbi en av "poolerna" första dagen och såg detta:



Ja, då fick jag lite dåligt samvete för Axel hade verkligen gillat det!
Och alla de andra poolerna och de stora rutchbanorna(som jag inte ens fick med på någon bild) verkligen något för vår 7-åring. Men en hel vecka? Nej tack.
Jag kommer inte åka till ett Sunwing med Waterworld med mina barn, kanske att jag skulle kunna tänka mig det när Ellen är 10 och Axel 14 år då. Simkunniga alltså och inte för små.
För "uscha mejja" vilka otäcka scener som spelas upp i min lilla hjärna när jag tänker på alla dessa faror...knäpp, jag vet...







Men visst, det ser underbart ut för dessa barnfamiljer som ligger där och slappar och solar när barnen plaskar vid sidan om... Ni som känner mig vet att den teorin inte finns i detta hus...


Vid sidan av hotellet mot stranden fanns en strandpromenad...


Man kunde fortsätta efter den tills hotellområdet tog slut. Där reser sig en mur och vid strandkanten sitter en vakt i sitt lilla bås och håller vakt... Var även grindar och vakter för att ta sig in på området med bussen också...undra varför...(Mamma skit inte på dig när du läser detta!!;-))
Vi kikade utanför muren men tyckte i ärlighetens namn inte att vi skulle bege oss utanför...


Bara sand...och några tokiga turister... :-)

Nä, vi trivdes väl allra bäst här:
 

På stranden...med palmerna vajjandes bredvid...


Vi latade oss faktiskt inte hela dagarna...


...utan började morgonen vid 7-snåret med en tur i våra snygga asics...
...innan vi ramlade in på frukosten svettiga och extremt hungriga... :-)

Efter frukosten var det bara att tvätta av sig lite och smörja på dagens första runda med hög solskyddsfaktor, för att sedan stirra in i detta tills 10-kaffet...


För jösses vilka rutin människor vi är! Så här såg dagarna ut:
Träna
Frukost
10-kaffe
Lunch
15-kaffe/mellis
Middag
(Försöka panik surfa i lobbyn, utan resultat...)
Läsa snusk-bok ("femtio nyanser"-serien)
Sova

En som mig åker alltså bäst med All inclusive...och detta var ju ett sådant hotell där ALLT ingick...


Vi hade med oss lite fickpengar bara för att kunna köpa CHIPS!! :-) (Ja och så choklad också såklart, eftersom det tydligen är ett måste till kaffet...)
Annars hade vi inte behövt en endaste krona. (ööööh, pund.)


Kamelen som gjorde stor succé på sin dagliga tur vid strankanten...

Bakom parasollen kan man skymta en liten del av hotellet...vid Makadi beach... :-)


Eftermiddagskaffe...


Vid baren på stranden...


 
 

Lapa D-vitaminer hela dagarna...




Om vi hade det bra??

JA! :-)

Om jag kan tänka mig att göra om samma resa igen?

ABSOLUT!

Önskar alla mammor i världen kunde ha samma förutsättningar att göra detta!



Kika in här och kolla du också:
http://www.ving.se/egypten/makadi-bay/sunwing-waterworld-makadi-beach

9 kommentarer:

  1. Hur mycket ska en mor få utstå men nu är du ju vuxen så nu går det inte att stoppa dig. Förresten stoppa dig... då du och Maria åkte till Mallis och så såg jag på Arlanda hur tullen kommenterade in dig och så skulle gubbarna klämma på dig både här och där. Ja, de gjorde ju sitt jobb, tror jag... Är det så konstigt att man blir dritnödig då du säger Egypten. Är så glad att det var du som kom hem och kamelerna blev kvar i sitt hemland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, har "glömt" berätta...vi blev båda två kroppsvisiterade vid alla kontroller även nu...:-) :-)

      Radera
  2. Ååå vilka härliga bilder!! Ni ser ut att ha haft det toppen! =)

    SvaraRadera
  3. Men guuuud så härligt det ser ut, rena paradiset!!

    SvaraRadera
  4. Ser underbart ut, sol !!!!!
    Ja nog vill man att de ska vara simkunniga på ett sånt hotell
    Jätte fint o fräscht
    Varmt och soligt nästan året on
    Men jag håller mig till andra sunwing
    Va roligt att ni hade det bra
    Tusen tack för resumé

    SvaraRadera
  5. Guuuud så underbart! Sååå avis! En dag ska jag oxå ta med min bästa vän och dra till ett varmt land och ladda batterina! Sånt vi mammor behöver! <3
    Kram K

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥