Jag gillar när folk med egen affärsverksamhet "vågar" ta steget och kolla in hur andra gör. Inte bara lullar runt i sin egen lilla verksamhet utan vidgar sina vyer och kollar in till exempel sin konkurrent. Jag vet att det är svårt. Speciellt på små orter där man är väl känd som ägare av just sin verksamhet. Det är liksom inte så lätt att förklara för sin kund som man träffar på andra stället "vad man gör där" eller "att man inte kommit fel" eller "jag är ju alltid annars hos er men JUST idag..." osv osv...
Känner att jag kanske drar iväg i tankarna nu och skriver kanske helt obegripligt men "någon" kanske känner igen sig...
Hur som helst. Om jag skulle äga en egen restaurang så skulle jag boka bord hos min konkurrent lite då och då bara för att se -vad är dom bra på/ kass på?? Hur kan jag vrida det till min fördel i min restaurang?
Om jag skulle vara massör skulle jag boka tid hos min vassaste konkurrent och känna -vad gör hon/han som inte jag gör??
Om jag hade en grönsakshandel skulle jag kolla vad min konkurrent fruktochgrönt-specialisten hade för erbjudanden, vad har de för varor, hur ser det ut och vad kan jag göra bättre borta hos mig??
Om jag var målare så skulle jag kolla in de senaste färgerna och veta exakt vilken färg min kund pratade om, "du vet, den som kom igår..."
OM!!! Om jag drev en egen verksamhet på en mindre ort skulle jag lägga pengar och energi på att åka och kolla de in de stora, coola i stora staden...
Men, om jag drev en egen verksamhet skulle jag också veta att det är förbaskat svårt att ta sig iväg. Då önskar jag att någon skulle butta på mig och tala om för mig att göra det.
Min största skräck vore att snöa inne i min lilla bubbla.
Här om dan när jag gick i en affär såg jag en konkurrent till dem gå omkring där inne. Personen tog det verkligen lugnt och kollade på ALLT. Personen i fråga höjdes till skyarna i mig. Jag blir såååå glad när jag ser sådant! Vilket mod! All heder åt dig!!! Hade jag velat säga men jag var tyst, log en stund för mig själv och fortsatte studera personen. Önskar verkligen att alla gjorde det fastän "de kanske blev påkomna av andra gäster/kunder". Man måste våga erkänna sina brister för att bli BÄST!
Så kanske är detta en knuff till någon med egen verksamhet att få upp ögonen. Ibland behövs det inte så mycket. Eller kanske är det bara en massa babbel åter igen från en som älskar att kolla in andra för att bli bättre själv... ;-)
Helt rätt! Önskar fler gjorde så! I alla branscher.
SvaraRadera