söndag 19 augusti 2012

Malung...

...varför jag väljer att bo i Malung:

• Jag trivs här.
• De flesta i min släkt bor här, att ha närheten till dem är guld värt.
• Gemenskapen.
• Naturen.
• Jag vill att mina barn ska växa upp här.
• Tryggheten.
• Det är klart att här finns baksidor. Tro mig jag vet...men jag vet också att gräset inte är grönare på andra sidan.
• Lugnet.
• Vårt hus.

Finns massor av anledningar men jag behöver inte rabbla upp dem här...
...
Jag trivs med att bo här och jag skulle vilja att det respekteras. Jag blir ledsen när det finns de som pratar illa om denna lilla by. Jag försöker att inte höra eller läsa det men jag tar åt mig. Det är tråkigt.
Jag väljer att bo här lik väl som jag antar att de väljer att inte bo här. Men vi har alla olika sätt att se på livet. Ingen karta är den andra lik.
Det jag vet, är att gräset inte är grönare på andra sidan. Det är kanske bara någon som gödslat det där...
Så jag vill bara säga att jag önskar alla tog hand om det dom har.




11 kommentarer:

  1. Så fint du skriver! Jag är dock väldigt glad att jag flyttade därifrån! Här är mitt hem hör trivs jag sååå bra! Nära till allt, till havet till staden till shopping till utelivet.. Ja mycket kan rabblas upp... Men frågan är om jag skulle trivas så bra om min kära familj hade bott kvar däruppe? Nja... Nu har jag dom såååå nära mej och jag är så glad för det!!
    Hoppas du förstår vad jag svamlar om så här på nattkvisten;)
    Kraaaam K

    SvaraRadera
  2. Underbara Malung! Jag är så oerhört glad över att jag tog mod till mig och flyttade tillbaka hit! Hade iinte kunnat ana att det skulle vara så bra som det är! Livet är så enkelt här. Barnen får som du skrev en trygg uppväxt och det är värt väldigt mycket! Jag har bott i en större stad med barn och det går inte att jämföra med livet i Malung. Där var det köer till fritidsaktiviteter med skyhöga avgifter, skolor med låg personaltäthet, bilköer, parkeringsavgift utanför förskola/skola. Listan kan göras längre. Men tyvärr... Många vet inte hur bra vi har det här. Vi får försöka ignorera dessa negativa. Det enda vore kanske att dom flyttade härifrån ett tag för att förstå och se det goda med Malung!

    SvaraRadera
  3. Så är det. Jag förstår precis hur du menar. Det finns sånt som fattas i vår lilla by, men allt det positiva väger upp det :)

    SvaraRadera
  4. Åhh... Malung!! Fast jag bott borta i snart 9år (!!!!), herregud vart tog de åren vägen???, så åker jag alltid hem när vi åker till Malung! Hoppas å tror att jag nån gång kommer tillbaka och bor där permanent!! Just nu nöja mig med nån resa dit i månaden... Saknar verkligen närheten till tjocka släkten å dig min kära vän <3, du e ju både släkt å en kär vän så dig saknar jag dubbelt så mycket...!! ;-) Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Håller helt med dig Marie,ibland kan man känna sig som mindre vetande o urtråkig för att man är nöjd med att leva här.Man måste utvecklas...slutar man med det för att man stannar här?Ja mycket har man hört men som sagt,det är ett val man gör o alla gör som de vill. Kram Cina

    SvaraRadera
  6. Och så var det en här mamman som måste lägga sig i... Marie ni har ju turen som har Arjas fams Helsingborg som ni får låna där finns havet som du älskar mm. Shopping? hmmm tror inte att ni saknar något.Utvecklas håller med Carina tycker att du "kursar" hela tiden så visst utvecklas vi här också. Vi har bra förskola/skola. Vi ligger högt då det gäller resultat i skolan. Sen har ju du bott "borta" så jag är så tacksam för att ni valde att bo i Malung så jag bor så nära min älskade barnbarn, sen får vi se hur det blir i framtiden. Tur att man inte vet...

    SvaraRadera
  7. Jag bodde borta några år. Nyttigt! Det gör oxå att man uppskattar det som man haft. Vi flyttade (nästan) hem igen. Till grannbyn =) (Kommer alltid vara en Limkölla som nu är Malungsbo =)

    Iaf. Vi resonerade så att vi ville att vårt barn skulle få en uppväxt utanför betongblocken. Köpa hus i storstaden var inte att tänka på. "Hemma" fick jag jobb direkt o. blev husägare efter 7 månader. Jag saknar shoppingen o. storstadspulsen, men ville inte att mina barn skulle växa upp där. Vi trivs bra här!

    SvaraRadera
  8. Jag är på väg.. Eller en bit på väg eftersom vi är i Torgås så fort vi är lediga.
    Våra barn är stadsbarn men dom kommer alltid att trivas i Malung med omnejd.
    Så stå på er alla släktingar och våra vänner...Ni är bra om ni är stolta över er bygd.
    Kram moster H!

    SvaraRadera
  9. Jag har bott på annan ort under tio år och det var väldigt lärorikt och även utmanande. Men när barnen kom insåg man vilken otroligt trygg och fin uppväxt man fått här på landet. Just nu Marie, behövde jag dock läsa detta så, tack! Pratar absolut inte illa om dalgången, det kommer aldrig på frågan då det finns så otroligt mycket företagsamhet och vilja att få byn att fungera bland människorna som bor här. Men just nu känns det som att vi bor så lång bort ifrån resten av världen. Det går förmodligen över, bara jag som har en liten kris! :/
    kram medsoliblick

    SvaraRadera
  10. Jo, jag glömde.. jag och min livskamrat gifte oss i den där kyrkan som du har fotat, för exakt 20 år sen. Då hade vi känt varann i 10 år...
    Moster H igen!

    SvaraRadera
  11. Bra skrivet. Det många glömmer är att det i denna lilla by finns en sammanhållning när det väl gäller, människor som ställer upp för varandra och en trygghet som inte är så dum att ha.

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥