lördag 17 november 2012

Favoritbrödet!

Min jobb-lördag var det idag, lika kul som vanligt! :-) Kan liksom inte förstå de som tycker att det är tråkigt att gå på jobbet... Dagen svichar ju förbi i ett naffs!
Och med ångan uppe fixade vi till lite tacos till middag och sedan drog jag igång med lite bak. Favoritbrödet har varit slut i frysen ett tag men imorrn bitti får jag en gooood macka! Mina familjemedlemmar är riktiga faan av polarbröd så detta bröd bakar jag faktiskt till mig själv. "Tjohalia" brukar be om en av mina mackor ibland och det är klart att hon får det men oftast hägrar polarbrödet...

 
Här får ni receptet på godaste OCH enklaste brödet, varsågoda! :-)
 
Slå på ugnen på 175 grader, jag kör min varmluft också på det som vanligt...
 
4 dl. Fiberrik havregryn
10 dl. Fullkorn Dinkelmjöl
2 dl. Linfrön
2 dl. Kruskakli
2 dl. Torkade aprikoser, hackade.
4 tsk. bikarbonat
lite salt
1 liter Naturell yoghurt 0,5%
2 rivna äpplen
4 msk. flytande honung
 
Blanda ihop alla torra ingredienser.
Blanda de blöta för sig.
Och blanda sedan ihop allt.
Täck långpannan med bakplåtspapper och häll i smeten, som är ganska massiv så man måste bre ut den i hela pannan så att det blir någorlunda jämnt. (Min långpanna är nog bland de mindre så ni vet.)
Grädda i 55-60 min.
När den sedan svalnat lite så ska den skäras i fyrkantiga bitar, som man sedan skär isär till tunnare mackor. (det blir alltså då en överdel och underdel om ni vet hur jag menar...;-))
 
Sedan har jag ärvt en knäpp grej från mamma...
"EFTERSOM UGNEN ÄNDÅ E VARM..."
 
Så passade jag på att testa de nya muffinsformarna som jag beställt av min bror, den yngre. :-)
 
 
Snygga formar va? Har ju ganska många nu så det gäller att göra av med dem... :-)
Axel är inne i en kladdkake-period just nu så vad gör man inte för att han ska gilla efterrätten imorrn...
Gjorde alltså på mitt vanliga gamla recept på kladdkaka:
 
3 dl. Socker
1½ dl. Vetemjöl
1½ msk. Vaniljsocker
4 msk. Kakao
½ tsk. Salt
2 ägg
100 g. Smält smör
 
Blanda de torra ingredienserna riktigt i en skål.
Blanda sedan i ägg och smör.
Klicka upp i 12 st. muffinsformar eller i en rund form med avtagbara kanter.
Grädda ca 20 min. i 175 grader.
 
Jag hoppas ni alla har en trevlig lördagskväll, det har jag. Jag har fått barnen i säng i tid, nu egentid med datorn och om en kvart snarkar jag gott. Magnus har spelkväll med killarna(eller kanske de håller på å närmar sig att bli gubbar...;-)) så tv-rummet är upptaget. Inget "Så mycket bättre" för mig ikväll alltså. Så jag siktar på en söndagförmiddag i soffan istället.
 
Gonatt alla fina läsare!!

4 kommentarer:

  1. Mysig bild du lagt in som starter

    SvaraRadera
  2. Vilken energi du har,det ser jättegott ut.Träffade tjohalia igår med Axel o Magnus på Ica.Hon hade endel att prata om o pappa Magnus fattade inget tror jag.Blev nog lite konstigt att träffa mig,det va ju ett tag sedan.Hälsa henne från mig,kram på er! Cina

    SvaraRadera
  3. Mmmmm låter som ett smarrigt bröd!

    SvaraRadera
  4. Men shit! Har hon varit framme igen. Min syster alltså.. hon sa till mig också en gång att när ugnen ändå är varm kan du sno ihop en sockerkaka och grädda.. jag måste nog ta till mig det nu för att det ser så gott ut. Jag ska även prova det där matbrödet.
    Tack o kram från moster H!

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥