torsdag 22 november 2012

Minitacopajer i muffinsformar!

Ni vet när man äter tacos (typ varje fredag eller så...;-)) så blir det kanske över lite eller mycke...
I alla fall här, för vi(jag) ställer alltid i ordning så mycke...i fall att..liksom...
Men som ni vet härsammar jag från Hära...och där gör det ont i själen att kasta mat...
Så här blir det mycke infrysningar på alla sorters olika rätter, superskönt att ta fram matdosor ur frysen så man slipper laga till något, så på det viset är det ju bra. Men tillbaka till tacosen. Fryser såklart in när det blir tacofärs kvar också. Och med den kan man göra som jag gjorde idag. Minitacopajer i muffinsformar!


Jag gjorde samma pajdeg som jag gör till tacopaj:

2 dl. grahamsmjöl
2 dl. vetemjöl
1 tsk. salt
2 tsk. bakpulver
50 gram margarin
1½ dl. mjölk

Släng i allt i matberedaren och kör snabbt ihop till en deg (mycket kletig massa).
Med pyttelite mjöl på fingrarna kan man sedan forma bollar som jag plattade ut rejält och la i mufinsformarna. Det blev 10 st. stora muffinsformar.
I där lägger man vanlig tacoköttfärs.
Utan på det, pyttelite hackad paprika, tomat och majs.



I det sista goda lagret är det:
2 dl. cremefraiche
3 msk. majonnäs
3 msk. mild tacosås
1 dl. riven ost
Som man fördelar över formarna. Dessa formar är lite tjockare än "andra vanliga" så har man inte lika som mig skulle jag tipsa om att ta dubbla formar. :-)

In i ugnen i 200 grader i 20 min.


Inte direkt nyttigt men måste man va de jämt?! ;-) Servera med en god sallad till!
(vi åt 2 var, jag och Magnus men vi hade ingen sallad till, för nån hade inte handlat...)

Nu gott folk ska jag sova, för 05.20 ringer klockan och jag ska ut på min dagliga "luftning"...

6 kommentarer:

  1. Ser jätte goda ut. Här-kölla och släkt med moster H då kastar man inte mat...

    SvaraRadera
  2. Hi hi hi... ser jättegoda ut! Ingån får förgas... ;-) Väntar nu bara på att du ska "sy om" slitna lakan oxå... Hittade lakan hos farmor som det va en söm mitt i på, på längden... mamma sa att när lakanen började bli slitna på mitten så klipptes de itu på mitten å vändes med yttersidorna inåt å syddes ihop igen, vipps höll lakanen några år till... ;-) ett litet tips från en Hära till en annan... ;-)

    SvaraRadera
  3. Mums va gott! Nej varför ska allt vara så nyttigt jämt?;)
    Nu ska jag oxå sova om jag ska orka med att gå upp samma tid sim dej!
    Kram O sov gott

    SvaraRadera
  4. Mmmmmm tack för receptet! Låter ju sååååå gott!

    SvaraRadera
  5. Hihi... Bra ide´... Nä man kastar inte mat. Jag har sett fattigdom under två veckor i Bolivia i höstas..Dom små hjärtan skulle jubla om dom fick tacomuffins.
    Lena och Marie, mormor lagade också lakan. Och sydde om dockor varje jul till oss. Dom blev som nya. Nya kläder och nylagade. ( nej vi är inte födda på 1800 talet).
    Kramar från moster H!!!

    SvaraRadera
  6. Moster H, tänker ofta på barnen i Bolivia... Tänk vilken tur dom har som har Johan... ❤

    Sy om lakan...nä där går nog gränsen... Men man ska väl aldrig säga aldrig... ;-)

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥