tisdag 5 oktober 2010

Hmmm...mat..och lite till...

Mina dagar går på i ett ganska lika mönster just nu och det kretsar mest kring mat.
-VAD SKA VI ÄTA? Varje dag samma fråga... Och just nu är jag inne i en period och vill pröva lite nya maträtter. Kul, men attans vad mycke mer tid det tar!!
Recept ska hittas,
Recept ska läsas,
det ska handlas till recept,
Recept ska läsas samtidigt som man lagar maten. (Och ja, det vore väl svinenkelt om man vore helt ensam hemma och bara kunde koncentrera sig på receptet. Nu ska man samtidigt:
-Svara på frågor om livet.
-Få hela gårdagens hockeymatch berättad i minsta detalj.
-Torka snor, tvätta händerna.
-Distrahera med "nya leksaker" (typ öppna plastbunke-lådan)
-Svara i telefon (om man hittar den..)
-Byta bajsblöja, tvätta händerna.
-Halka på en leksak, tappa sleven i golvet, skvätter överallt, måste torka upp så att inte Ellen hinner dit för att smaka.
-mm. mm.
Behöver jag säga att jag tappar bort mig i nya recept direkt? Jo just de, det här va ju bara en parentes))
Jo, det är ju så att de gamla vanliga maträtterna brukar snurra runt här på veckorna, går ju av bara farten att fixa till dem...;-)
Så när jag på dagis häromdagen hörde prat mellan förälder och barn, spetsade jag öronen;-)
Föräldern: -Nu ska vi åka och köpa mat. *Jag tänker, Aha! de ska åka på Hemköp å handla! =)*
Barnet: -Vart då? *Jag tänker, Hmmm, de finns väl bara ett ställe!?*
Föräldern: -På Q8. *Jag tänker, ??????*
Barnet vet inte riktigt vart först, tror kanske kina restaurangen eller sibylla. Men föräldern förklarar vid rondellen och barnet vet exakt. *Jag tänker, fan de köper nog lunchlådor rätt ofta...*
Föräldern har noterat att jag lyssnat och jag säger till barnet: -Vad lyxigt!
Föräldern: -Jo de hade så god dagens idag! =)
Sen funderade jag på det där samtalet ganska mycket. Tänk vad gött, istället för att stå hela dagarna(vet att jag tar i nu) vid spisen så åker den här föräldern förbi å köper med hemlagad mat istället.
-SMART!! Föräldern kan umgås med barnet hela tiden istället.
Så nu ska jag slänga mina recept åt fanders!! Mer kvalitetstid med barnen!!!
Tänk på all disk vi slipper också!!
Vad ska jag ägna min tid till, jag kommer att få sååå mycke över!
Eller...?
Okej, så här är det: Hela upplägget stupar egentligen på mig själv.
Är alldeles för kräsen, *Tycker inte om*, en sorts trotts säkert för att jag blivit fostrad att sitta kvar och äta upp det jag hade på tallriken.
Som vuxen "får" jag säga att JAG TYCKER INTE OM!
Så det blir till att fortsätta laga maten själv...
Men kanske, kanske även jag kommer att svänga förbi å köpa lunchlådor någon dag...


Här har vi i alla fall en mycket mode-medveten ung dam. De nya benvärmarna ska helst sitta på inomhus också, för de är ju så fina! För att inte tala om hårspänne i håret, det måste hon ha. Hon sträcker på sig och det syns riktigt hur fin hon tycker att hon är! =) ♥

Benvärmare stickade av mormor! ♥♥♥

4 kommentarer:

  1. Nej, nu du så ska jag be far din kommentera! Visst fick du sitta kvar men till saken hör att du bestämde själv vad du la på tallriken och hur mycket av allt eftersom du har lagt på maten själv sen du var 1.5 år!
    Ha, ha lunchlådor. Far din var så snäll och bjöd i somras och jag tror inte att du åt hälften och barnen fick annan mat...

    SvaraRadera
  2. Jo men alltså pappa ringde idag också och skulle bju oss på lunchlådor men de va strömming å mos... =Tycker inte om!
    Men vi skulle ta de en annan dag istället... :-)
    Okej, hade glömt att jag tog på mat själv... :-*

    SvaraRadera
  3. Ja du...vet precis hur du menar med att tappa bort sej i recepten...jag glömde ju socker i kakorna sist vi bakade... :)

    SvaraRadera
  4. Sååå mitt i prick! *asg* jag är likadan, försöker ge mej på nya recept, men lyckas inte alltid så bra;-)
    Vilken underbar söt liten prinsessa ni har. Men det är klart att har man en sådan vacker mamma så är det ju klart att resultatet blir därefter!!!!
    Kram K

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥