torsdag 21 mars 2013

Anropar livsmedelsbutikerna! Krossade chips...Super trist!

Okej, här kommer inlägget som jag funderat på sedan Linda gjorde ett inlägg om detta för ett tag sedan...
Det här blir säkert inget vidare trevligt inlägg men vem har sagt att det alltid ska vara det...;-)
Nu när jag inte jobbar i livsmedelsaffär längre känner jag mig ännu mer irriterad på detta. Känns som att man inte kan göra något åt det förutom att ta upp det vid tillfälle och sprider jag mitt lilla problem på bloggen så kanske fler törs säga till...
Det handlar om när kassören/kassörskan mosar ihop mina varor som jag ska plocka i kassen och ta med hem. Jag blir så irriterad att jag kan spricka! Om jag berättar mitt lilla problem för kassören/kassörskan, ja det kan du lita på. Poängen är att jag, som kund inte ska behöva säga något.
Genom en riktigt introduktion ska den nyanställde lära sig hur man är försiktig med varorna. Hur man lägger bananer, tomater, bröd, tidningar, ägg, chips, blommor, ja allt som måste hanteras varsamt för att inte gå sönder, bredvid rullbandet. Kanske måste kunden då, om kassören/kassörskan har fullt upp med annan kund efteråt hämta sina varor själv men jag lovar er att det gör man jag gärna.
Så här skrev jag på kommentaren i Lindas blogg när hon skrivit om detta:

Fasen alltså, när jag blev upplärd, av hederliga damer -damer som på grund av sin ålder inte jobbar kvar längre, att sitta i kassan, då lärde de mig ALLT. Då menar jag ALLT!
*Se kunden
*Le
*Hälsa
*Kör igenom varorna och lägg varsamt de varor som är ömtåliga på sidan av bandet(såsom tex, tidningar, bröd, ägg, chips, tomater, bananer och kassarna eftersom vi inte ville att de skulle fastna i bandet...)
*Fråga kunden om det var bra så?
*Berätta summan
*Tacka för pengarna
*Säga varsågod när växeln lämnades tillbaka
*Och sist men inte minst vara uppmärksam på när kunden lämnade kassan och säga hej då.
...så här går det ju INTE till nu för tiden...
SUCK! Där ser man vad viktigt det är med rätt introduktion...

Idag när vi var och handlade hände detta alltså igen. Jag ställer upp varorna med streckkoden mot mig och kassörskan drar dem snabbt igenom förbi scannern. ALLT hamnar i en hög på bandet, bandet snurrar på och driver ihop varorna mer och mer. När jag ser hur margarinpaketet kläms ihop längst ner, tänker jag, bit ihop Marie. Tänk efter vad du säger. Jag betalar snabbt med kortet och försöker skynda mig till "min sida" av bandet. För jag vet vad kassörskan tänker göra härnäst...
Hon tar "avdelaren" som skiljer de två banden åt och klämmer mina varor åt sidan. Varvid jag inte kan hålla tyst längre och säger:
-Snälla du, kläm inte ihop mina varor mer! Det är faktiskt mat som vi ska äta! (här märker jag att i min frustration slagit ut med handen mot varorna också, drama... jag vet...;-)) Kassörskan säger ja...(? hon blev nog lite chockad..) och sedan stänger hon sin kassa då kön tog slut och går buttert därifrån. Skulle givetvis sagt något mer konkret men hur lätt är det att uttrycka sig korrekt i stressades situationer?!
Jag fortsatte att plocka ihop mina varor därbland, bröd med intryckt sida, chips i "mindre format" om man säger så och ett klämt margarinpaket. Men vem orkar leta upp någon mer att säga detta till, inte jag i alla fall, inte idag.
Nu hoppas jag med detta inlägg nå ut till andra kunder så att ni också törs säga till OCH att kanske någon på Hemköp och Ica läser detta och kan berätta detta problem för sina kollegor. För alla vill väl kunden väl?! Hoppas de tänker på att så länge kunden kommer tillbaka kanske de får ha jobbet kvar... För inga kunder = Inget jobb = Ingen lön...
Kunden väljer ju ut sin vara själv i affären, kanske bananer utan brunt på, betalar dem och vill ju faktiskt kunna lämna affären med varan som man tänkt köpa och inte bananer MED brunt på om jag säger så...

Som sagt ett mer gnälligt blogg-inlägg denna Underbara Torsdag får man leta efter... Är det fler som upplever detta i affären? Eller är det bara jag(och Linda:-)) som har detta problem??

8 kommentarer:

  1. Jo, det där känner jag igen! Har själv arbetat i kassa så jag försöker alltid vara en duktig kund med streckkoder o. "inga varuberg". Har oxå lärt mig att plocka upp de hårda varorna först o. de ömtåliga sist - så att de inte ska klämmas på bandet. Trist att man ska behöva tänka så i kassan, men nästan ett måste för att undvika kaos. Kassen lägger jag sist eller håller i handen o. säger till i kassan att jag tagit en. Med mitt upplägg så minskar jag risken för "krossade chips".
    Jag håller iaf med dig o. Linda - skittrist när det händer. Kanske ett blogginlägg att maila butikerna?

    SvaraRadera
  2. Har påpekat detta för kac på berörd butik sedan jag läst ditt inlägg.

    SvaraRadera
  3. I lööööv gnälliga inlägg! :)
    Och...jag gör nog som syrran; tänker på i vilken ordning jag lägger upp på bandet för att minska risken för krossade varor. Jag bara hatar ihopklämt bröd t.ex. Men det är ju som du skriver, att det också är kassapersonalens ansvar att se att det blir bra i slutet av bandet.
    Tack för inlägget! Ska tänka på att säga till!

    SvaraRadera
  4. Värt att starta en FB grupp för! Detta skulle inte hända här, här lägger kassörskan lugnt in varje köttpaket i en extra plastpåse och tar inte nästa kund förrän man har packat sina kassar och gått. I början blev jag tokig på ineffektiviteten men nu har jag vant mig och börjar tycka att det är skönt, tävlar inte längre hur snabbt jag kan packa en kasse. Kram från moster A

    SvaraRadera
  5. Men looovely att någon säger till. Kunden har alltid rätt, stämmer här.
    Jag kan spricka av ilska när dom krossar mina varor. Blir så in h-e f-d.
    Har sagt till... tänker inte finna mig i sånt. Det kanske dom inte lär ut nuförtiden. Annat var det förr: den som ler säljer mer... kunden har alltid rätt.. Man blev inpräntad dom sakerna varje dag och ja, man sprang ut på lagret och svor men kunden var nöjd och kom tillbaka ofta och handlade mycke, och det gav oss mycke vinstdelning.
    Kram från moster H!

    SvaraRadera
  6. Hej! Kan tillägga att jag nån dag efter mitt inlägg var på affärn (Ica) och handlade igen och fick då kommentaren av kassören "då får du se till så att jag inte krossat dina ägg" Ok, tänkte jag...någon på butiken har läst och berättat för kollegorna alt. att kassören läst själv och tagit åt sig men dom har iaf inte slutat mosa varorna!

    Kramkram på dig:)

    SvaraRadera
  7. Jag handlar på ett Willys ett par mil härifrån och där är de jätteduktiga med varorna och jag har tänkt på det flera gånger. Aldrig ihopklämda grejer och det är jag tacksam för.

    SvaraRadera
  8. Så trist, jag har fått mosad limpa några gånger
    Hoppas de skärper sig
    Annars kan jag rekommendera Boa
    Mindre utbud och lite dyrare
    Men service så det blir över:-)

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥