torsdag 20 januari 2011

Örtkryddad fisk

Tipsar lite då och då om maträtter. Bara så att ni kanske slipper fundera någon av dagarna: "-Vad ska vi äta idag" =) Själv blir jag överlycklig när jag hittar recept eller mat-tips på andra bloggar eller när vänner tipsar om olika maträtter! I måndags blev jag bjuden på en supergod kycklingwook av Malin, den kommer jag definitivt att pröva att göra själv också. Kanske till och med denna vecka eftersom det var mycket bra pris på frysta kycklingfileér nu! =)
Hur som helst här kommer dagens lunch hos oss:



Örtkryddad fisk

400 g torskfilé
2 morötter
en bit purjolök
citronpeppar och salt
2 dl creme fraiche
2 msk hackad persilja (jag kör med den frysta)
2 msk hackad dill (samma här, frysta)
2 msk hackad gräslök (samma här, frysta)
½ tsk dragon
2 dl riven ost

225 grader i 15 min + 15 min

  1. Skär fisken i skivor.
  2. Riv morötterna och strimla purjolöken
  3. Fräs morötter och purjolök i lite olja på svag värme tills purjon fått lite färg och svettas.
  4. Lägg i grönsaksfräset i en ugnssäker form.
  5. Lägg fisken över. Och salta och citronpeppra fisken.
  6. Ställ in formen i varm ugn 15 min
  7. Rör undertiden ihop creme fraiche, persilja, dill, gräslök och dragon.
  8. Ta ut fisken och bred över ört-täcket. Strö över riven ost.
  9. Gratinera i 15 min.
Servera med potatis/ris och lite ärtor.
Till Ellen gjorde jag likadant fastän i en form för sig och utan ost å creme fraiche men med Oatly iMat och hon tyckte också att det var super smaskigt! =)

Så snälla ni dela nu med er av vad ni ätit idag så jag får lite inspiration tills imorrn! =)

1 kommentar:

  1. Morgondagens matlåda: Tag av plasten på nudelpaketet. Lägg nudlarna, kryddorna och lite vatten i en kastrull och koka några minuter. Mums... från moster K

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥