fredag 14 januari 2011

Vinbärsstek!

Godaste maträtten jag vet, tror jag... =)
Som jag sa till mamma första gången jag testat att göra den:
-Är jag vuxen nu? Nu när jag kan lova dig, att vinbärsstek är mycket godare än ostbågar!! =)
Vinbärsstek!
Axels kommentar: -Mmmm, gott mamma! (och då vill jag lova er att då är det gott!!)


Superenkelt att sno ihop så...
...här kommer receptet:

800-1000g Nötkött
5 dl buljong
1 1/4 dl outspädd svartvinbärssaft
1/2 dl soja
1 tsk timjan
1 tsk enbär, hela
2 krm svartpeppar
1 köttbuljongtärning
1 vitlöksklyfta
1 gul lök i bitar

1. Koka upp buljong, svartvinbärssaft och soja.
2. Lägg i kryddor, buljongtärning, vitlök och den gula löken. Koka upp.
3. Stick in en termometer i köttet så att den kommer mitt i den tjockaste delen. Lägg ner köttet och sjud tills köttets innertemp är 75 gr.
(Personligen sjuder jag aldrig en hel nötstek eftersom jag tar bort senor och fett. Så det brukar bli 2-4 bitar istället och sedan kokar jag det ca 1- 1,5 tim. Eftersom jag gillar ihjäl kokt kött..;-))
4. Ta upp köttet. Låt det vila 20 min innan det skärs upp.
5. Skär steken i tunna skivor.

Och till steken ska man givetvis göra denna goda sås:
Sås:
 8 dl. kokspad står det i receptet men jag tar alltid all buljong från steken
1 dl mjölk
1 dl grädde
 ca 3 msk vetemjöl

Sila av kokspadet och koka upp skyn till såsen.
Vispa samman mjölet, mjölken och grädden.
Vispa ner mjölblandningen i den heta skyn. Låt såsen koka ca 3-5 min.


Fastän jag sitter här proppmätt, vattnas det i munnen när jag tänker på denna stek. MUMS!!!

4 kommentarer:

  1. Ser jättesmaskigt ut! Jag älskar mat med svart vinbärssmak, så det blir kanske att prova inom kort :)

    SvaraRadera
  2. Mmmm ser verkligen gottit ut!! Tack för receptet, kommer garanterat att laga detta!!
    Kramar K

    SvaraRadera
  3. Gör du den i lergrytan? /Annika

    SvaraRadera
  4. Annika, jag gör den i gjutjärnsgrytan, på spisen för det står att den ska sjuda. Men jag tror säkert att det går att göra även den i lergrytan, jag ska testa nästa gång!:-)

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥