torsdag 4 oktober 2012

Vad va de jag sa...

...skulle jag kunna säga nu...
Det gör jag också. Men lite försiktigt och det är INTE illa menat...
När jag i morse hörde detta på radion så stannade tiden upp en sväng...
Ny studie visar, "Allergivänliga hundar en myt"

Astmaframkallande ämneGenom att dels klippa hårtussar och men också dammsuga pälsen för att få med mjäll på 360 olika hundar, så kunde de amerikanska och holländska forskarna mäta vad djuren släppte ifrån sig.
Resultatet blev att alla hundar släppte ifrån sig det allergi- och astmaframkallande ämnet Can F1 vilket inte är bra om man är allergisk.

– Risken är att allergin blir allvarligare och att man får mer bekymmer med mer ansträngningsbesvär och infektionsbesvär. Att man behöver medicinera hårdare och tyngre, säger Jan Svedmyr

Texten är lånad från www.sr.se

Har alltid tyckt att det varit konstigt att läkare gått med på att en allergisk person skaffar sig ett allergifritt husdjur. Inte trott på det riktigt men inte ifråga satt heller, för vad vet jag liksom...
Men det jag vet, är att man kan bli OTROLIGT dålig av att sitta i samma rum som en som har ett djur om man är allergisk. Det kan variera från djur till djur, fastän det är av samma ras till och med! Tro mig jag har "testat", ofrivilligt så klart. Att det då sätter sig i ögonen, näsan eller luftvägarna är inte speciellt kul. Kommer ni ihåg när jag var till stallet och skulle hämta ett pris till exempel? Ni kan läsa om det här. Jag trodde min sista sekund var kommen...
Hur som helst, jag får ju då astma. Lika med Axel. Därför tar vi astma medicin. Biverkning på astmamedicin har vi aldrig fått veta något om eftersom utan den lever vi inte. Enkelt.
Axel har däremot sett på ett barnprogram där en kille som har astma är med, att astmamedicinen kan göra så att man inte växer som andra friska barn. Jag har också hört detta och tog upp det en gång med vår barnläkare. Varvid hon såg på mig med sin allvarligaste blick och sa:
-Utan denna medicin kan han inte leva.
Punkt.
Jag kan säga er det att jag känner än idag klumpen i halsen och floden i ögonen som växer när jag tänker tillbaka på det. Mitt barn kan inte leva utan medicinen.
Så jag SKITER i att andra vuxna kommenterar, -Vad liten han är, -Se så mycket längre min xxx är fast xxx är mycket yngre än Axel... osv osv... nog gör det ont i hjärtat när man får höra sådant men vet ni vad? HAN LEVER!
Eller att han inte är längst i klassen... Varför mäter man barnen mot en dörr och jämför egentligen? För att lära sig matte antar jag eller något annat "smart"...? Trist för de barnen som alltid är minst i alla fall...speciellt eftersom de inte kan rå för det... Vet att det är lika för de som alltid är längst...jag var ju faktiskt bland de längre när jag gick i mellanstadiet och hur kul var det att vara längre än killarna liksom?!?
Och eftersom Ellen också tar samma medicin, dock inte i samma utsträckning, så har jag väl inget annat att vänta mig än att kommentarerna kommer fortsätta att komma... -Vad kort hon är...
Nu behöver det ju inte vara så här. Det har jag också fakta på. Ett levande exempel, min kära bror, som också behövt ta astmamedicin ofta som liten. Han är låååång idag! :-) Jag brukar liksom trösta mig med det.
Skit också. Nu känner säkert massor av folk i min omgivning, nära och kära, att de trampat mig på en öm tå en eller ett par gånger, när ni läser detta. Jag får lite magont av det.
Men vet ni vad, ni är förlåtna. Ni visste inte bättre.
Om ni har lust kan ni få göra mig en tjänst, sluta jämföra barnen.
Jag ska försöka att aldrig mer göra det, vet att det var lätt att göra det när Axel var liten, jag visste inte bättre jag heller.

7 kommentarer:

  1. Lite samma som kommentarerna vi kan få. "Men oj! Har hon bara en njure! Tänk om hon blir njursjuk senare i livet!?"
    Ja tänk...Men med två njurar kvar i kroppen hade hon inte levt idag...
    Kram från en annan med pytte-unge

    SvaraRadera
  2. Men vilken tur att medicinen finns!! Folk ska alltid jämföra, har ett behov av det av nån anledning. Vad SMÅ huvuden dina barn har!! Sägs till mig. Jaha? Och? Det är väl charmigare än megastora klondhuvven iallafall.. Jättebra inlägg! Kram!

    SvaraRadera
  3. Själv tycker jag inte att man ska haka upp sig på om man är kort eller lång. Är det dåligt att vara kort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte sagt. Det jag säger är att andra inte behöver kommentera det i den utsräckning de gör. För tro mig det är sällan på ett snällt sätt de gör det. Eller vad menar du med din kommentar? Kan lätt missförstås. Tycker du att jag hakat upp mig på det?
      Så klart är jag glad att vi alla ser olika ut här i världen, korta som långa...!

      Radera
  4. W har oxå medicin som gör att han mår bra. Som gör att han fungerar. Hur länge han behöver den vet vi inte (livet ut?). Medicinen är hans hjälpmedel o. jag brukar jämföra det med en rullstolsbunden som behöver sin rullstol. Eller en benskadad behöver sina kryckor. Då är det självklart att man får ha sina hjälpmedel i skolan oxå. W får inte ha sin medicin i skolan. Skolan ser det inte om ett hjälpmedel. DE BEDÖMER NÅGOT DE INTE VET ETT SKIT OM. Jag blir förbannad på hur man gör skillnad på funktionshinder.
    Självklart ska ni ha astmamedicinen. O. lära ut till andra är bra. Minns när A inskolades på fsk o. ni fick lära oss i personalen. Har man inte erfarenheter av astma så vet man bara lite. Så sprid gärna kunskap om det!

    Ang. att jämföra barn... Jag får ofta höra hur STORA mina barn är. Ett tag skämdes jag på BVC när kurvan var stegrande hög =/ o. alltid fick höra "ÅÅåå så stooor han är!!". För mig blev det jobbigt att höra. Å ändå som när vi såg i skogen, så poängterar jag hur stor min minsting är. Snacka om att bli hjärntvättad o. "skadad" av vad andra folk säger om ens barn?!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Barn är barn är barn. Alla perfekta i sin form. Oh, my så pretto det lät, but still true. Men jag vet, man kan inte låta bli att ta åt sej när ngn säger ngt om det bästa man har i livet, barnen.

    Du. Jag vill gärna att du läser! Även om du inte vill kommentera formen, stavningar osv så behöver jag kloka människor som läser innehållet och kommenterar. Är det tradigt? Rörigt? För glättigt? Segt å tråkigt? Skickar gärna texten till dej! TACK fina!

    STOR KRAM till dej!
    Kix

    SvaraRadera
  6. TACK för det här inlägget!! För precis som du skriver; många vet inte bättre, men ack vad ord kan såra... Hoppas att många läser vad du skrivit och får sig en liten tankeställare!!!

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥