måndag 8 augusti 2011

Frukost.

Axel är ingen frukost-kille. Vi försöker och försöker göra honom till det...
Men det är svårt.
Svårt för mig att förstå som ÄLSKAR frukosten på morgonen!
Jag kan inte vara vaken länge förrän jag måste ha frukost.
Väntar jag för länge tappar jag bort humöret på vägen...
Vet att de hade vällingflaskan klar innan jag vaknade när jag var liten...
Axel däremot kan gå utan något i magen fram till lunch!
En del sa att de e väl inte så konstigt när han äter välling!
Men vi trodde inte på den teorin de hade då heller...
...för NEJ han äter INTE bättre bara för att han inte äter välling längre...!

Det gör ont i mig när jag ser hur tunn han är.
Varje måltid är en kamp.
Det gör det inte bättre när man får pikar av vänner och anhöriga.
Ta det här på rätt sätt. Det jag skriver på bloggen vill jag inte att kommer fram till mina barn, eller någon annans barn. Håll det för dig själv. Tack.

Vad äter era barn till frukost och hur mycket?

UPDATE!
Om jag säger så här..idag har Axel efter min stränga tillsägelse i morse om att hjärnan behöver mat för att fungera bla bla, ätit kanoners!!
En lingongrova med smör och ett glas mjölk till frukost.
En hel liten köttbit, 2 mellanstora kokta potatisar, lite gräddfil och ett glas mjölk till lunch.
En hel tortilla proppfull med tacosköttfärs, ost, majs och gräddfil till middag, med ett glas bubblor.
OCH detta UTAN att behöva tjata en enda gång!! (förutom imorse då)
LYCKA för oss ALLA!
Man ser ju hur stolt han är när han tackar och går från bordet när han ätit upp alltså! =)

6 kommentarer:

  1. Det där med frukost och mat är inte det lättaste. Jag själv är ingen frukost typ.... Dröjer flera timmar innan jag orkar äta något. Alla är vi olika. Men oftast så äter barnen de dom behöver. Är dom hungriga så äter dom. Det är svårt det där. Stina är väldigt dålig på att äta men man kan inte göra så mycket åt det. Så länge dom inte blir undernärda så får dom ju i sej det dom behöver. Det vänder nu när han börjar förskolan ska du se. Moa äter mycket mer nu än hon gjorde på dagis. Kram kram från kusin Linda

    SvaraRadera
  2. Det här med mat överhuvut taget är en kamp jämt här hemma med Alfred... han äter INGET för tillfället, inte ens fika. Han är såååå tunn så han snart går av:-( Har "hotat" med att han får läggas in o få dropp för att han inte ska bli utmärglad.... Det märks på honom oxå att han inte äter nått. Han bir trött och hängig...
    Vet inte hur man ska göra för att få barnen att äta?
    Kram k

    SvaraRadera
  3. Mina barn, dom stora, äter vars en macka.
    Malva nöjer sig med välling.
    Vilde boppar dygnet runt:))

    SvaraRadera
  4. Mina har också svårt för frukost. Måste vänta länge innan dom är sugna.
    Om jag har tur kan dom äta en dubbelvikt njalla framför TVn. Eller en kall korv doppad i ketchup. Men det är om jag ha tur...dessutom är det inget som sker snabbt, utan utdraget över ca en timme. Dom är riktiga idisslare...
    Och jag understryker - detta äter dom om jag har tur! Oftast blir det bara hälften.

    SvaraRadera
  5. *Tar ett djupt andetag och...andas ut...!*
    Tusen tack för att ni finns!! Det är sååå underbart att veta att inte bara min kille kommer sitta längst i matsalen under måltiderna...♥
    Det är ett rent helvete det här med maten om man hakar upp sig på det. Önskar verkligen att jag kunde ta det med ro!! *pust...*
    Vet ju att barn i sverige sällan svälter liksom...
    Kram på er!! Och tack för att ni också svarat i exakt hur mycket, dubbelvikt njalla är svår att få ner hela här också...!

    SvaraRadera
  6. Åh det där med maten...
    Ja vad säger man??!! -jo det påverkar ens eget humör oxå när de små liven äter dåligt.
    Erla är en periodare får jag väl säga. Vissa perioder kan hon käka välling till frukost, lite fast frukost med oss senare, lagad lunch ex.vis makaroner å en 4-6 små köttbullar, lagad middag kanske 1 potatis med sås å lite kött eller ibland om vi serverar lax kan hon smälla i sig 2/3 delar av en sån där laxfilé & sen välling på kvällen. Just nu är hon inne i en dålig period... Då är det typ välling på morgonen, har man tur skaplig lunch med lite pasta å köttbullar/korv eller flingor & yoghurt beroende på vilket humör hon är på. Sen får man vara glad om man får i henne något alls fram tills det är dags för välling på kvällen. Å har man mot förmodan fått i henne något så är det inte alls säkert att hon ska ha nån välling...

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥