tisdag 14 december 2010

Vuxna, kan dom läsa?

Jag blir så fruktansvärt irriterad när jag ser hur föräldrar på dagis gör. Idag när jag lämnar Axel så går jag och Ellen ut och möts av en tjock dimma av avgaser...
8 bilar står på parkeringen, 5 av dem står på tomgång. Alltså jag och 2 till har LÄST lappen som sitter på dörrn (har alltid setat på dörrn, jag vet, då Axel varit i samma hus sedan 4 år tillbaka.)
På lappen står ungefär så här:
SNÄLLA FÖRÄLDRAR LÄMNA INTE BILEN PÅ TOMGÅNG, VI FÅR IN SÅ MYCKET AVGASER I KÖKET DÅ. /TACK PERSONALEN

Kan inte de andra vuxna läsa?

Om det kommer in avgaser i köket, tar jag också förgivet att avgaserna sprider sig i huset. Där VÅRA BARN leker! Hur ska man få vuxna människor att tänka till?!?

Ja, jo, jag är mycket medveten om att det finns bilar som inte startar när det är -20 grader ute... MEN är 6 av 8 bilar så dåliga nu förtiden, undrar jag då? Eller är det så att mamma eller pappa fryser lite om rumpan om de kommer tillbaka till en "kall bil"?

5 kommentarer:

  1. De där har jag heller aldrig fattat. Jag har faktiskt aldrig sett någon göra de här på vårt dagis! Men de är ju sååå himla irriterande:-(
    Kram K

    SvaraRadera
  2. På andra dagis drar det in avgaser på en avdelning. Lapp på dörren, men ÄNDÅ står bilar på tomgång.
    En riktigt kall dag var jag bara tvungen att lämna bilen igång, men då parkerade jag längre neråt vägen i alla fall, för att skona avdelningen.

    SvaraRadera
  3. hm.... jag ser ett mönster.... fenomenet finns även här... det viktigaste är väl att bilen e varm fortfarande när man kommer ut... Det kvittar HUR mycket lappar man sätter upp så är det ALLTID nån/några som inte "har sett" dem... mycket märkligt! Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Måste bara få lämna en annan infallsvinkel (eftersom jag känner mig träffad=)). När man ska lämna fler barn på olika förskolor/skolor dröjer det inte många veckor innan både stora och små tröttnat på att gå in och ut från olika avdelningar för både hämtning och lämning. Alternativet blir då att syskon får sitta kvar i bilen och vänta de minuter det tar att lämna/hämta. Vilket i sin tur innebär att bilen får stå på tomgång så att de inte ska behöva frysa om lilla rumpan. Så ser tyvärr min stressiga morgon ut, även om jag varje kväll drömmer om lång dusch, stillsam frukost och glada tillrop. Jag väljer att svära åt dem som satt ventilationsintaget mot parkeringen istället, skäms varje gång jag läser lappen och lovar att jag ska ställa väckarklockan en halvtimme tidigare imorgon =)

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket Anonym för en annan infallsvinkel!=) Ja så kan det säkert se ut för en del föräldrar. Svårt för mig att förstå då jag själv är livrädd för att lämna barnen i bilen på tomgång. När Ellen var mindre och om hon någon gång somnade i bilstolen när jag bara skulle in och hämta på dagis så låste jag till och med bilen. Jag är livrädd att någon ska sätta sig i bilen och köra iväg med mitt barn.
    Eller som jag också tänkte, att det kan finnas andra barn/ungdomar som ser en bil på tomgång och vill "bara testa" att köra lite... Huuu, skenar lätt iväg i min fantasi här...;-)

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥