måndag 11 april 2011

Club Sandwich

Restauranger har vi inte så många av här i byn. Så när vi är någonstans, till exempel i Helsingborg, går vi gärna ut och äter. Lunch blir det mest ute på restaurang eftersom vi lägger Ellen så tidigt lagar vi hellre till något på eftermiddan/kvällen. Och till lunch ute brukar det bli hamburgare, sallad, pasta, paj och en STOR FAVORIT, Club Sandwich!!
Det blev många sådana i somras...

Och vane människor som vi är längtade vi efter det här hemma också. Så det var väl bara att ta saken i egna händer. Jag hittade på ett recept helt enkelt. Och självklart delar jag gärna med mig av det.
Men se upp, det är inte direkt kalorisnålt...;-)
Men så gott istället för tacos på fredag!

 

Det här behöver ni till 3-4 port.:

Kycklingfilé, skuren i tunna skivor, som jag bara svängt runt i lite olja, chilisås och soya sedan in i ugnen på ett bläck i ca 25 min. och 220 gr. tjockleken på kycklingskivorna varierar givetvis tiden. Kolla så att det är färdigt. Ofta gör jag sådan här kyckling och fryser in så att det finns när man behöver. =)

1 paket bacon, knaperstekt.
9 skivor formbröd, som rostas.
1 tomat, i skivor.
½ paprika, i skivor.
Några blad sallad, typ isberg eller kruksallad.
½ rödlök, i skivor.
Dressing: 2 dl cremefraiche blandat med ca 4 msk chilisås.


Gör så här:

Lägg ut tre skivor rostat bröd bredvid varandra.
"Bre" på lite av dressingen på skivorna.
Lägg på salladsblad, kyckling, paprika och lite dressing.
Lägg på en skiva rostat bröd på varje "macka".
Ha på lite dressing igen.
Lägg på salladsblad, bacon, tomat, rödlök och lite dressing.
Lägg på ännu en skiva rostat bröd på varje "mack-hög".
Stick i två coctailpinnar(tandpetare) diagonalt i varje "mack-hög".
Lyft över till ett skärbräde och skär diagonalt över "mack-högen!



Här upplagt alla 6 Club Sandwich.
Ibland orkar man äta 2 men det är om man är super-duper hungrig. Eller för att det är sååå Oooootroligt gott! ;-)
Vi brukar servera tillsammans med lite strips och resten av dressingen om det blir någon över. =)



Så inga konstiga ingredienser. Och lätt att göra!
Det här receptet har jag hittat på, byt ut ingredienser efter smak och tycke!!

MUMS!!

2 kommentarer:

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥