måndag 14 mars 2011

Mjölkfritt...

Ellen är ju allergisk mot mjölk. Har varit mjölkfri sedan hon var 5 månader. Alltså jag var inte mjölkfri när jag ammade henne, vilket jag gjorde tills hon var nio månader. Men hon fick inte i sig mjölk i "direkt form". Eftersom vi har astma i familjen var det bra, enligt en studie jag läst som vår före detta bvc-sköterska gjort, att hålla Ellen mjölkfri de första två åren. Vi tänkte också att vi skulle göra detta. Vi, jag och Magnus, var helt överens om att så skulle det vara. Vi ville inte att Ellen också skulle åka på astma om det var något vi kunde påverka. Vi började med smakportioner till Ellen när hon var fyra månader, det gick inge vidare, fastän vi trugade på dag efter dag. Mjölkfria alternativ såklart. (Innan när Ellen var ca tre månader, slutade vår bvc-sköterska och vi fick en ny.) Så när Ellen var fem månader och inte ville ha några smakportiner överhuvudtaget tyckte "nya" bvc-sköterskan att vi skulle pröva vanlig gröt till henne. Men vi vill vara mjölkfria, sa vi då. Jaha, fastän hon inte vill ha det?? Pröva vanlig gröt, det kan inte vara så farligt. Fick vi till svar. Och vad gör man som förälder "då alla andras barn äter friskt" "bvc-sköterskan tycker att det är väl bara att pröva"  -Jo man prövar.






Då dessa kort är tagna ungefär två timmar senare ger de ingen rättvis syn på det hela. Men ni ser i alla fall lite vad jag skriver om. Vi prövade alltså med "vanlig barngröt, från 4 månader" vilket medförde en jättereaktion på kinder, runt mun, haka, hals och ner på bröstet. Rött och svullet.  En tesked, vanlig gröt. Och detta blossade upp! Vi blev jätterädda och visste inte vad vi skulle ta oss till, korkade som vi var prövade vi denna gröt när Magnus kommit hem från jobbet, jag ville inte göra det själv, vilket vill säga att klockan hade slagit 17 och ingen svarade på vårdcentralen. Jag ringde sjukvårdsupplysningen men det var kö så jag stod kvar i den kön men blev så orolig att hon skulle sluta andas eller något att vi samtidigt ringde 112 från en annan telefon. De svarade och lugnade ner oss lite i alla fall. Men hon kunde tyvärr inte hjälpa oss för barnet andades ju fortfarande.(!!!!) Hennes råd var sjukvårdsupplysningen och jag stod ju i kö där. Det syntes undertiden att det kanske kliade lite på Ellen men svårt att säga på en "bebis".  Hon andades, var glad och jollrade lite. Vilket lugnade ner oss enormt mycket. Men eftersom sjukvårdsupplysningen tog sådan tid ringde vi även hit mormor som är vår trygghet, hon har ju sett det mesta, haft mig och min bror med alla våra allergier och astma samt jobbat många många år med barn. Hon var nere och handlade och var här på 5 min. =) Vilket lugnade ner oss mycket bara att hon också var här om något mer skulle hända. Men inget mer hände. Svullnaden och röd-blommigheten gick neråt och när de svarade på sjukvårdsupplysningen efter nästan en timme i kö. Sa de bara att jag skulle kontakta bvc dagen efter. Eftersom vi nu såg att det höll på att gå ner. Javisst sa de, hon har fått en allergisk reaktion. Mer var det inte. Men så rädda vi var innan det gick ner... Dagen efter följde en diskution med bvc som tyckte att jag skulle pröva gröten idag igen för att utesluta att det verkligen var den som gav reaktionen. (fastän detta var det enda jag prövat då) Jag bad henne kolla med en "gammal bvc-sköterska" som jobbar kvar på mottagningen vad hon tyckte vi skulle göra, det lovade hon och hon lovade att hon skulle återkomma till mig. Vilket hon inte gjorde, tyvärr.
Men vi visste att det var något i gröten som gjort det. Jag ringde barnmottagningen i mora (närmsta lasarett 7mil bort) fick rådet att absolut INTE testa gröten igen. Efter att man fått en allergisk reaktion ska man var extra försiktig de närmsta dagarna. INTE utsätta kroppen för mer påfrestning. (vilket jag redan hört från min kloka mor...) 
Okej, ni förstår kanske hur min syn på bvc blev efter det här....................
Vi tog beslut i samråd med barnmottagningen i mora att Ellen skulle hållas mjölkfri tills vi varit till dem på allergitest. Så när vi sedan gjorde ett allergitest,pricktest, ca 3 mån efter. Visade det en kraftig reaktion på mjölk och lite mindre på ägg. Vi fick utskrivet massor av allergimedeciner och betapred att peta i om hon skulle få i sig mjölk av misstag.

Vi var dit för ca en månad sedan igen och gjorde ännu ett test för att kolla om mjölk och ägg höll sig kvar (man vill gärna tro att det växer bort då de är så små.) ägget visade inget och så fort hon känns bra i hyn ska vi testa typ ägg i sockerkaka eller något och se hur det går. Mjölken däremot höll sig kvar. Så mjölkfri lär hon ska få bli ett tag till. Hoppas hoppas att det växer bort för det är lite små-jobbigt att laga olika rätter.
Ellen äter oftast inte samma mat som oss utan jag gör en annan sås osv till henne. Jag brukar göra storkok och frysa in, bara att tina upp och koka potatis och grönsak till.
I helgen hade min superduper snälla mamma gjort köttfärsbiffar med sås till Ellen.


Perfekt Ellens älsklingsmat!

Och några burkar blev det att frysa in. Vilket vi värdesätter enormt i denna familj. =)

3 kommentarer:

  1. Lilla stumpan, inte kul!!
    Musig middag må jag säga:)
    Ha en fin måndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad tråkigt att ni blev bemötta på det viset av er nya sköterska. Kommer ihåg dessa diskussioner men jag kände inte till hur det gått för er. Våran lillkille visade sig ju också ha allergi mot mjölk och ägg. Just nu håller vi på att lägga till ägg i hans kost igen och det verkar gå riktigt bra. Mjölk ska vi pricktesta om ett år för det gav utslag för några veckor sedan. Jag lagar oftast samma mat till hela familjen och ser sedan till att alla knaprar kalktabletter =). Tycker att affären har så bra utbud av mjölkfria varor att man enkelt kan tillaga vanlig mat mjölkfri. Har ni gått på mjölkskolan i Falun? Vi fick inbjudan dit genom barnmottagningen i Mora och jag tyckte det var riktigt bra även om man redan kände till en del (läste ju ganska mycket om det när det väl var ett faktum)=). Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  3. Laga samma mat till hela familjen fungerar givetvis ibland men sen har vi en kille här som alltid varit knölig med maten och då byter man inte ut hans kost hur som helst... Har tex. serverat sås gjord på oatly imat till honom någongång vilket medförde ingen mat alls. Är därför väldigt försiktig. Han har ju inte så mycket att ta av om jag säger så....;-)
    Mjölkskolan hade semester när det var aktuellt för oss, har bara pratat med dietist och sedan har det inte blivit av att jag kontaktat dem igen. Kanske borde göra det...

    Kram kram

    SvaraRadera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥